Комунальний Заклад "Запорізька спецiалiзована школа-iнтернат II-III ступенiв "Січовий колегіум" Запорiзької Обласної Ради - Офіційний сайт
Книга – джерело народної мудрості

Мета. Закріпити елементарні знання про книгу.
Обладнання. Плакати:
“Книга – міст у світ знань”;
“Книги для мене, як хліб насущний, необхідні”. (Т.Г. Шевченко)
“Люди перестануть мислити, якщо перестануть читати”. (Дене Дідро)
“Будинок, у якому немає книги, подібний до тіла без душі”. (Марк Туллій Цицерон)

Плакати виготовили команди 8, 9, 10 і 11-х класів. Команди складаються із 6 осіб, вони розміщені за столиками.

Журі, яке визначатиме переможців, складається із:

  • голови батьківського комітету школи;
  • голови учкому школи;
  • голови ради бібліотеки;
  • представників від класів.

Ведуча. Дорогі друзі! Протягом року у кожному класі проводились уроки з бібліотечно-бібліографічних знань. Ми дізналися багато нового і цікавого про книгу, специфіку бібліотечної роботи, вчилися берегти й дарувати підручникам друге життя.

Сьогодні на нашій конференції ми підведемо підсумки роботи і з’ясуємо, які класи найкраще попрацювали протягом року. Для цього ми вибрали ігрову форму змагань між представниками 8-11-х класів. Тут представлено 4 команди: 8, 9, 10 і 11-х класів.

Завдання

1. Назвати прислів’я і приказки про роль книги в житті людини.
За виконання цього завдання команда отримує бали за кількістю названих прислів’їв та приказок. На виконання завдання дається 3 хвилини.

2. Історична довідка. Треба коротко відповісти на питання: 
1) Звідки прийшла книга, на якому матеріалі древні люди писали повідомлення? (М’які плитки глини, кам’яні стіни печер, щити, пергамент – ви- роблена теляча, козина шкіра, бамбук, папірус; у нас були берестяні грамоти – кора берези).
2) Люди якої професії прочитали найперші “кам’яні книги”, “сторінками” яких були вугляні, вапняні, кам’яні плити із закам’янілими відбитками стародавніх тварин і рослин. Пізніше вчені дали назву тваринам: іхтіозавр, бронтозавр, мамонт. (Довідка: палеонтологія – БІД грецького – давнє вчення – наука про викопні організми в їхньому історичному розвитку та взаємозв’язку з навколишнім середовищем. – УРЕ. – Т. 2.’- К., 1967. – С. 725).
3) Хто і коли винайшов сучасний матеріал для книжок – папір? (Китайці – 105 рік нашої ери).
4) Хто і коли надрукував на Русі першу книгу? (Іван Федоров, 1564 рік).
5) Хто і коли винайшов спосіб друкування книг? (Німецький майстер Йоганн Гутенберг, 1456 рік). Довідка: на перше питання відповідають всі команди, а решта чотири питання роздають по одному кожній команді. На обдумування – 3 хвилини. За виконання цього завдання – 5 балів.

3. Як і хто зробив твій підручник? 
1) Назвати професії людей, які беруть участь у створенні підручника. (Письменники, вчені, вчителі – автори шкільних підручників, редактори, художники, коректори, друкарі, поліграфісти).
2) Назвати автора і назву перших підручників, за якими вчився М.В. Ломоносов. (“Граматика” М.Смотрицького і “Математика” Л. Магницького).
3) Назвати авторів підручників з української літератури для 8, 9, 10, 11-го класів (8-й – Бандура О., Волошина Н.; 9-й – Степанишии Б.І.; 10-й – Хропко П.П.; 11-й – Мовчан Р.В., Ковалів Ю.І).
4) Назвати прізвище, ім’я, по батькові голови оргкомітету із проведення Всеукраїнської акції “Живи, книго!” в нашій школі. (І.В. Барановська).
5) Назвати 2 основні правила збереження підручників. (Якісно обгорнути цупким папером, мати за-кладинку).
6) Підручник – державна власність, громадський обов’язок учня – берегти його. Скільки коштує державний підручник? (підручник дорого обходиться державі – не дешеві напір, фарба, поліграфічне оформлення, оплата створювачам підручників. Проте учням з листопада 2002 року держава вирішила підручники видавати безкоштовно. Але це не означає, що державі вони нічого не коштують. Тому треба берегти державну власність).
7) Яким ви хочете бачити підручник майбутнього? Пофантазуйте! – Із цупкою обгорткою, яскравими ілюстраціями. – Підручник для співів повинен бути із сторінками, які б озвучували мелодії пісень та твори класиків, які вивчають за програмою. – Повинні бути підручники для всіх класів із сторінками, які б говорили, пояснювали той чи інший матеріал. – Повинен бути у школах для вивчення географії підручник-вертоліт, щоб дізнаватись про гори, ріки, моря, пустелі “вживу”, безпосередньо). Довідка: на це питання дається 5 хвилин. Оцінка відповіді – 6 балів.

4. Реклама книги.
Це домашнє завдання учасників змагання. Для рекламування книги дається 4 хвилини, оцінка – 10 балів. Реклама книги повинна бути оригінальною, короткою, переконливою, довести, що саме цю книгу негайно треба прочитати!
1. 11-й клас. Слухайте всі! Слухайте всі! І не кажіть, що не чули! Видавництво “Веселка” у 2001 році надрукувало оригінальну,1 розумну, потрібну учням, вчителям і батькам книгу-есе “Воскреснемо” Яреми Гояна. (Зачитується уривок із твору). Поспішайте до бібліотеки, адже ця книга лише в 1 примірнику. Я її сьогодні здаю, а ви візьміть. І ви полинете у незвичайний світ душі Яреми Гояна!
2. 10-й клас.

Книголюбе! Зупинись!
На цю книгу подивись.
Скільки в небі є зірок,
Стільки мудрих тут думок!

До вашої уваги твір О. Козулі “Жінки в історії України”, яка видана в Києві в 1993 році. Героїні нарисів у цій книжці – княгиня Ольга, королева Франції Анна, султанша Роксолана, богиня сцени Соломія Крушельницька, відома українська художниця Тетяна Яблонська і, нарешті, ясновидиця Олена Блаватська – психологічна загадка для майбутніх поколінь. Вона писала: “Як могло статися, що я неук, не вивчала нічого про хімію, фізику, зоологію, а тепер пишу дисертацію…” Ну що, я вас заінтригувала?

3. 9-й клас. Перед вами виставка найкращих робіт фотогуртка школи. Гуртківці рекламують поезію Ліни Костен- ко, бо кожна робота підписана рядками з її творів. Вірші поетеси яскраві, барвисті, дзвінкі, ліричні. Подивіться на знімки і послухайте, як органічно поєднуються осінні краєвиди з ліричними уривками з творів Ліни Костенко:

"Двори стоять у хуртовині айстр...
Яка рожева й синя хуртовина!"
"Лежить дорога золотом прошита..."
"І вся природа схожа на циганку -
В червоному намисті з горобини,
З горіховими бубнами в руках..."
"Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим..."
"Зронило сонце бурштинову краплю..."

Поезія Ліни Костенко легко кладеться на музику. Є вже багато пісень на слова Ліни Костенко. До вашої уваги пісня “Осінній день березами почавсь…” Я думаю, що зачарувала вас поетичним доробком української поетеси і ви обов’язково перечитаєте книгу вибраних поезій поетеси, які видані в 1989 році в м. Києві, у видавництві “Дніпро”. 4. 8-й клас. Чи буває з вами таке, що раптом стане сумно, десь зникає настрій і тоді спрагло захочеться чогось смішного, гумористичного? Тоді у пригоді стане моя улюблена книга відомого українського поета, лауреата премії ім. Остапа Вишні “Сміхологія” Павла Глазового, яка видана в Києві в 1989 році видавництвом художньої літератури “Дніпро”. Це книга для всіх, кому любий сміх.

"Сміх людський - чудесна штука.
Він мистецтво і наука".
"Правду кажуть: той сміється,
Кому весело живеться,
А де лихо і біда -
Гине сміх і пропада".
"Всі ми любим щирий сміх.
Із потворного, дурного
Посміятися не гріх".

Всім відома гумореска П. Глазового “У трамваї”, в якій автор висміює людину грубу, неввічливу, яка не знає ні української, ні російської мови. Прослухайте вірш.

У трамваї повно.
"Что ви за народ?
Впереди свободно, проходи вперед.
Ти чего, чувиха, прешся на носок?
Опупела что ли? В голове песок?
Что ти строиш хаханьки,
Будто не причом
Я ж тібя спрашую руським язиком?" ,

І таких смішинок у Павла Глазового в книзі цілих 573 сторінки.

Журі визначило переможців.