Мета. Докладне ознайомлення дітей з розстановкою книг на відкритому доступі, прищеплення їм навичок самостійного вибору книг за допомогою форм наочної пропаганди.
Обладнання. Тематичні полиці; плакати; альбоми; тематичні книжкові виставки; закладки, якими діти будуть користуватись під час самостійного: вибору книг.
В нашій країні видається велика кількість книг для дітей. Серед них багато оповідань; віршів; розповідей про ліси, ріки, життя тварин; про наукові відкриття та мандрівки. Багато книг присвячено історії нашої країни, народознавству.
Всі книги прочитати неможливо, тому треба вибрати найцікавіші, найбільш необхідні. А як знайти такі книги?
У бібліотеці на полицях книги розташовані в певному порядку. Окремо розставлені книги для учнів молодшого шкільного віку (1-4 кл.), окремо для середнього (5-6; 7-8 кл.), окремо – для учнів старшого шкільного віку. Книги на полицях розставлені за темами. Назви тем написані на поличних роздільниках. Розстановка книг за темами називається тематичною. Для того, щоб знайти книгу, нам потрібно знати її тему, зміст. Якщо вам хочеться прочитати про природу, ви звернетесь до полиці, на якій буде роздільник “Біологічні науки”. Яка ж книга на цій полиці буде для вас найцікавішою? Давайте пригадаємо, як дізнатись про зміст книги до того, як ми почнемо її читати (за допомогою знань про елементи книги: титульного листа, ілюстрації).
Де ще можна дізнатись про цікаві книги?
У бібліотеці часто організовують книжкові виставки. Виставки присвячують окремим темам або творчості письменника. Завжди звертайте увагу на ці зиставки. Але на полицях стоять не всі книги, які є в бібліотеці. Частину з них читають діти. А чи можна дізнатись, які ще є книги в бібліотеці на ту чи іншу тему? Можна. І допоможе в цьому систематичний каталог. Як побудований каталог? В спеціальних ящиках зібрані карточки. Особливо зверніть увагу на високі карточки. Це – роздільники. На кожному роздільнику вказана тема. (Навести приклади).
На. каталожній карточці вказані найголовніші відомості про книгу; автор, назва книги, прізвище художника, який зробив ілюстрації, вказані вихідні дані та кількість сторінок в книзі.
Як же користуватись каталогом? Насамперед, ви знаходите роздільник, на якому вказана тема, яка вас цікавить. Потім за роздільником по карточках знаходите потрібну книгу, виписуєте, або запам’ятовуєте потрібну книгу, виписуєте, або запам’ятовуєте автора і назву книги. Бібліотекар допоможе вибрати книгу.
Ще один помічник у виборі книг – покажчик. Покажчик – це книга, яка розповідає про інші книги. Ось один з таких покажчиків (навести приклад). В покажчик включаються відомості про книги незалежно від того, чи є вони в бібліотеці, чи ні. Покажчики видаються не для однієї бібліотеки, а для всіх відразу. Щоб знати, які книги є в нашій бібліотеці в покажчику роблять помітки напроти тих книг, які є в бібліотеці.
Як користуватися покажчиком? На початку кожного покажчика є невелика стаття. Це передмова. З передмови ви дізнаєтесь, про які книги розкаже покажчик. Часто в передмові дають поради, як користуватись покажчиком, в якому порядку краще читати книги. В кожному покажчику книги згруповані по розділах. З яких розділів складається покажчик дізнаємось, якщо відкриємо зміст. В покажчику повідомляється головне про книгу: автор, назва, коротка анотація. В книзі покажчика можна знайти алфавітний список авторів та назв книг, які ввійшли в покажчик.
Допоможуть вам у виборі книг списки літератури, які друкуються в книгах, журналах і газетах.